Behandling personuppgifter
Inledning och kontaktuppgifter
BRF Teleterrassen 3 värnar om din integritet och strävar därför alltid efter att skydda dina personuppgifter på bästa sätt och följa alla vid var tid gällande lagar och regler för dataskydd.
Vi vill vara så öppna och transparenta som möjligt med
hur vi samlar in och i övrigt behandlar dina personuppgifter. I denna
informationstext kan du läsa om hur vi behandlar dina personuppgifter med
anledning av din ansökan om och medlemskap BRF Teleterrassen 3.
Om du har frågor eller funderingar avseende vår
behandling av dina personuppgifter eller om du vill göra gällande några av dina
rättigheter i förhållande till vår behandling av dina personuppgifter är du
välkommen att kontakta oss via post till: BRF Teleterrassen 3, c/o Korrekt brf, Box 808, 169 28 Solna. Du kan även kontakta oss via
e-post på brf.stockholm@peab.se.
Vem är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?
BRF Teleterrassen 3, org.nr. 769639-1759 (”Föreningen”, ”vi”, ”våra” och ”oss”) är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter som beskrivs i denna informationstext.
Vilka personuppgifter behandlar vi om dig?
I samband med att du ansöker om medlemskap i
Föreningen samlar vi in ditt namn, telefonnummer, e-postadress, postadress,
personnummer, pantförskrivningar, uppgift om betalningsförmåga, köpeskilling
och uppgifter om din bostadsrättslägenhet.
I de fall du vill betala avgift till Föreningen genom
autogiro, behandlar vi även dina bankkontouppgifter.
Vi behandlar personuppgifter som vi får direkt från
dig eller från annan part i samband med att du ansöker om medlemskap i
Föreningen. Sådan annan part kan till exempel vara mäklarfirman som på uppdrag
av Föreningen sålt din bostadsrättslägenhet eller den bank där du tagit lån för
finansiering av ditt köp av din bostadsrättslägenhet.
Det är nödvändigt att du lämnar efterfrågade
personuppgifter till Föreningen och för det fall du inte lämnar efterfrågade
personuppgifter kan du inte bli beviljad medlemskap i Föreningen.
Varför och med vilket lagligt stöd behandlar vi dina personuppgifter?
För att administrera din ansökan om medlemskap i
Föreningen behandlar vi ditt namn, telefonnummer, e-postadress, personnummer,
pantförskrivningar, uppgift om betalningsförmåga och uppgifter om din
bostadsrättslägenhet. Behandlingarna är nödvändiga för att vi ska kunna vidta
åtgärder på din begäran innan du blir medlem i Föreningen och för att vi ska
kunna fullgöra avtalet om medlemskap med dig.
För att föra medlemsförteckning behandlar vi ditt
namn, postadress, tidpunkten för ditt inträde och eventuellt utträde i
Föreningen samt uppgift om din bostadsrätt. Dessa behandlingar sker med stöd av
att behandlingen är nödvändig för att uppfylla våra rättsliga skyldigheter
enligt bostadsrättslagen.
För att föra lägenhetsförteckning behandlar vi ditt
namn som bostadsrättshavare, personnummer, pantsättning, kapitaltillskott,
uppgifter om din bostadsrättslägenhet (så som belägenhet, rumsantal, yta,
andelstal och lägenhetsbeteckning) samt insatsen och eventuell upplåtelseavgift
för bostadsrätten. Dessa behandlingar sker med stöd av att behandlingen är
nödvändig för att uppfylla våra rättsliga skyldigheter enligt
bostadsrättslagen. Vi
behandlar ditt namn, telefonnummer och e-postadress för att ha kontakt med dig
samt skicka dig information om aktiviteter i Föreningen. Dessa behandlingar
sker med stöd av en intresseavvägning där vi bedömt att vårt berättigade
intresse av att ha kontakt med, och skicka information till, dig som medlem i
Föreningen väger tyngre än dina intressen eller grundläggande rättigheter och
friheter. Vi delar ditt namn, personnummer och bankkontonummer
till den bank som du anmält för autogirobetalning, för ändamålet att möjliggöra
för banken att administrera autogirobetalningen. Vi delar även ditt namn,
personnummer, postadress och uppgift om din bostadsrättslägenhet till det
kreditupplysningsföretag som vi anlitat för att undersöka din
betalningsförmåga, för ändamålet att kontrollera din betalningsförmåga. Dessa
behandlingar sker med stöd av en intresseavvägning där vi bedömt att vårt
berättigade intresse av att erbjuda autogirobetalning och kontrollera din
betalningsförmåga väger tyngre än dina intressen eller grundläggande
rättigheter och friheter.
Vem har tillgång till dina personuppgifter?
Som utgångspunkt behandlas dina personuppgifter endast
av Föreningen. När du ansöker om medlemskap hos oss eller begär att betala din
avgift med autogiro delar vi dina personuppgifter till andra samarbetspartners
som behandlar personuppgifterna som självständigt personuppgiftsansvariga.
Sådana samarbetspartners bestämmer själva varför och hur de behandlar dina
personuppgifter. Dessa samarbetspartners är den bank genom vilken du vill ha
autogirobetalning och det kreditupplysningsföretag som vi anlitat för att
undersöka din betalningsförmåga.
Vi delar även dina personuppgifter med våra
leverantörer av telefoni, digital-TV och bredband, elbolag samt leverantörer av
ekonomisk och teknisk förvaltning som behandlar dina personuppgifter på uppdrag
av Föreningen i egenskap av personuppgiftsbiträden. Våra leverantörer kommer
endast att behandla dina personuppgifter enligt Föreningens instruktioner för
att fullgöra sina åtaganden gentemot oss.
Vi överför inte dina personuppgifter utanför EU/EES.
Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Vi sparar ditt namn, telefonnummer, e-postadress,
personnummer, postadress, pantförskrivningar, uppgift om betalningsförmåga och
uppgifter om din bostadsrättslägenhet för att administrera din ansökan om och
medlemskap i Föreningen, till dess att du beviljats medlemskap i Föreningen.
Vi sparar ditt namn, telefonnummer, e-postadress,
personnummer, pantförskrivningar, uppgifter om din bostadsrättslägenhet (så som
belägenhet och antal rum), insatsen och eventuell upplåtelseavgift för
bostadsrätten, tidpunkten för ditt inträde i Föreningen och den bostadsrätt som
du har till dess att du inte längre är medlem i Föreningen eller så länge som
krävs enligt lag, förordning eller myndighetsbeslut.
Vi sparar ditt namn, telefonnummer, e-postadress och
andra uppgifter som du ger till oss, exempelvis frågor, för att ha kontakt med
dig och kunna svara på sådana frågor, samt skicka dig information om
aktiviteter i Föreningen till dess att det ärende du kontaktar oss i är
avslutat eller den aktivitet vi informerar om är slut.
Vi sparar information om din betalningsförmåga i tre (3) månader efter tillträde till lägenheten.
Dina rättigheter i förhållande till vår personuppgiftsbehandling
Du har vissa rättigheter när det gäller vår behandling av dina personuppgifter. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss via de kontaktuppgifter som anges ovan.
Rätt
till tillgång Du har rätt att få en bekräftelse på om vi behandlar
dina personuppgifter och om så är fallet har du rätt att få information om hur
personuppgifterna behandlas (exempelvis information om ändamålen med
behandlingen och vilka kategorier av personuppgifter som behandlingen gäller).
Du har även rätt att få en kopia av de personuppgifter som vi behandlar.
Rätt
till rättelse och rätt att invända mot behandling
Du har rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktiga
personuppgifter rättade och komplettera ofullständiga personuppgifter
(exempelvis om du har bytt telefonnummer). Du kan även när som helst invända
mot personuppgiftsbehandling som grundar sig på en intresseavvägning.
Rätt
till radering (rätten att bli bortglömd) och rätt till begränsning av behandling
Du har under vissa förutsättningar rätt att begära att
dina personuppgifter raderas. Sådana förutsättningar föreligger exempelvis om
personuppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål som de samlats in
eller behandlats för eller om personuppgifterna har behandlats på olagligt
sätt. Du har även rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter
begränsas, exempelvis om du tror att vi behandlar felaktiga personuppgifter. Då
kan vi begränsa vår behandling under tiden för vår kontroll om personuppgifterna
är felaktiga eller inte.
Rätt
att klaga Du har rätt att klaga över vår behandling av dina
personuppgifter till behörig tillsynsmyndighet. Ett sådant klagomål lämnas med
fördel till myndigheten i den medlemsstat inom EU/EES där du har din vanliga
hemvist, där du arbetar eller där en överträdelse av gällande lagar och regler
för dataskydd påstås ha förekommit. Behörig tillsynsmyndighet i Sverige är
Datainspektionen.